Aktywna tablica
Treść
Realizacja Rządowego programu „Aktywna Tablica”
W lipcu 2017 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”, którego beneficjentami są szkoły podstawowe oraz szkoły za granicą.
Zespół Placówek Oświatowych w Słopnicach otrzymał przewidziane programem wsparcie na zakup pomocy dydaktycznych. W ramach działań podjętych w tym programie wyposażyliśmy sale w nowoczesne dwie tablice multimedialne, dwa projektory i dwa zestawy nagłaśniające oraz wprowadzamy na prowadzonych lekcjach działania oparte na TIK.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania tych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez:
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- Kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- Rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- Wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- Wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Innym z podjętych działań jest zawarcie porozumienia z inną szkołą i utworzenie międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. W spotkaniach biorą udział nauczyciele którzy pragną rozwijać i wzbogać swój warsztat.
Szkoły uczestniczące w sieci:
- Zespół Placówek Oświatowych w Słopnicach:
- Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola nr 2 w Słopnicach
Tablica interaktywna wraz z projektorem pozwala nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje z wykorzystaniem programów interaktywnych, gier czy materiałów multimedialnych. Ponadto dzięki tablicy interaktywnej lekcja prowadzona przez nauczyciela jest dynamiczna - oprócz zapisania niezbędnych informacji, w szybki sposób nauczyciel przechodzi do pokazu np. filmu czy pokazu zdjęć. Dzięki lekcjom tak prowadzonym uczniowie są zainteresowani, a wykorzystywanie programów, gier edukacyjnych, ćwiczeń interaktywnych sprawia, że bardziej angażują się w lekcję.
Nauczyciel przygotowuje własne materiały korzystając z dołączonego do tablicy oprogramowania jak również korzysta z bezpłatnych programów i materiałów dostępnych w Internecie.
Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem TIK ma wpływ na:
- dużo większą różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji,
- zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania wielozmysłowe – przez wykorzystywanie przez nauczyciela obrazów graficznych, zdjęć i filmów dla wzmocnienia percepcji wzrokowej,
- możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów,
- dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego tablicę interaktywną i w Internecie.
- łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.
Harmonogram działań w ramach współpracy sieci międzyszkolnej:
I spotkanie – 1.02.2018 r.,
II spotkanie – 9.05.2018 r.
III spotkanie – 12.06.2018 r.
Planowane lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:
9 luty 2018 r.
26 luty 2018 r.
Planowane szkolenia z wykorzystaniem TIK w nauczaniu: „Myślenie algorytmami. Nauka programowania.”
19.03.2018 r.- Poziom I
09.04.2018 r. - Poziom II
ZESPÓŁ SAMOKSZTAŁCENIOWY
W naszej szkole działa zespół samokształceniowy, który wspiera dyrektora
i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.
Zadania zespołu:
1. Poszukiwanie ciekawych rozwiązań edukacyjnych i propagowanie ich wśród nauczycieli – wskazywanie ciekawych rozwiązań, znajdujących się na stronach internetowych, udostępnianie linków
2. Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli z wykorzystaniem TIK
3. Opracowywanie scenariuszy zajęć
4. Opracowanie sprawozdania z działalności zespołu do dnia 1 czerwca 2018 r.