Małopolski Konkurs Matematyczny
Treść
Tematyka konkursu
Zadania na wszystkich etapach konkursu wymagają znajomości treści zawartych w podstawie programowej przedmiotu matematyka, II etap edukacyjny: klasy IV-VI (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - Dz. U. z 2012 r., poz. 977 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności:
1) 1. rozwiązywania zadań problemowych i nietypowych,
2) 2. dostrzegania prawidłowości i formułowania prostych uogólnień,
3) 3. uzasadniania odpowiedzi.
Zakres wymaganej wiedzy i umiejętności uczestników
Na każdym etapie konkursu obowiązują wiadomości i umiejętności wynikające z podstawy programowej. Uczeń w szczególności:
a) a) wykonuje działania na liczbach wymiernych,
b) b) opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego lub równania,
c) c) wykonuje obliczenia dotyczące wagi, czasu, temperatury, pieniędzy i odległości,
d) d) zna własności liczb i figur oraz wykorzystuje je do rozwiązania problemu,
e) e) oblicza pola powierzchni i obwody figur płaskich,
f) f) oblicza pola powierzchni i objętości prostopadłościanów,
g) g) zamienia jednostki,
h) h) odczytuje i interpretuje informacje podane w różnej postaci,
i) i) sprawdza na przykładach dostrzeżone prawidłowości i je opisuje,
j) j) analizuje i sprawdza z warunkami zadania otrzymane wyniki oraz ocenia ich sensowność.
Na etapie rejonowym i wojewódzkim uczeń dodatkowo:
a) a) oblicza dowolny procent danej liczby oraz liczbę na podstawie danego jej procentu,
b) b) stosuje wyrażenia algebraiczne do zapisywania informacji i uogólniania spostrzeżeń,
c) c) oblicza potęgi liczb wymiernych o wykładnikach naturalnych,
d) d) oblicza prędkość, drogę i czas,
e) e) rozwiązuje zadania tekstowe, w których wymagana jest umiejętność zamiany jednostek (również prędkości) oraz rozwiązywania prostych równań,
f) f) zna i stosuje średnią arytmetyczną,
g) g) oblicza pola powierzchni i objętości graniastosłupów prostych, w tym prawidłowych.